Wednesday, 14 December 2011

Tip Untuk Gembira Sebagai Pelajar Dan Guru


#1 | Mengenalpasti
Fahami & kenal pasti betul-betul apa yang membuatkan anda akan rasa gembira. Lain orang lain caranya. Mereka ada cara tersendiri untuk jadi ceria. Begitu juga anda. Jangan bandingkan cara mereka dengan cara anda.

#2 | Merancang

Rancangkanlah sesuatu perkara yang anda tahu pasti membuatkan anda gembira kalau anda berjaya mencapainya. InsyaAllah mood anda akan menjadi lebih baik kerana anda berasa yakin dengan diri anda sendiri kerana anda dah ada sesuatu target di depan yang sangat tak ternilai harganya.

#3 | Pergaulan

Bergaullah dengan orang-orang yang sentiasa  gembira. Anda akan mudah terpengaruh dengan unsur-unsur negatif jika anda bergaul dengan mereka-mereka yang berperasaan begitu. Begitu juga jika anda bersama-sama orang yang berfikiran positif, emosi mereka juga akan mempengaruhi anda.

#4 | Cara Penyelesaian

Bila terjadi sesuatu masalah, terus cari cara menyelesaikannya daripada anda sibuk menyalahkan orang lain atau diri sendiri. Orang yang benar-benar gembira ialah mereka yang berjaya mengawal mood mereka tanpa dipengaruhi oleh keadaan sekeliling.

#5 | Berfikir

Berikan beberapa minit setiap hari supaya anda boleh fikir apakah perkara-perkara yang boleh buat anda rasa gembira. Dari sinilah anda berpeluang menjadi lebih fokus kepada benda-benda yang positif di dalam hidup anda. Ianya pasti menjadi anda kekal gembira.



#6 | Hadiah

Penting juga setiap hari anda beri hadiah kepada diri anda sendiri. Pergi lunch makanan kegemaran anda, pergi tengok sukan kegemaran anda kat stadium, mandi jakuzi di pusat istirehat, ataupun membeli pakaian yang anda suka supaya anda lebih handsome atau cantik. Semua ni akan mengekalkan kegembiraan & menjadikan mood anda lebih baik.

#7 | Humor

Cari unsur-unsur humor di dalam pelbagai situasi anda. Memang, ada masanya anda perlu serius. Wujudkan suasana gembira di pejabat, ketika bersarapan pagi ataupun di dalam kereta bersama-sama teman anda.

#8 | Kesihatan

Kekalkan kesihatan anda dalam mencapai kegembiraan sehari-hari. Terlalu gemuk atau anda tak makan makanan yang berkhasiat juga akan efek kepada mood anda. Bersenam, bersukan & beriadahlah kerana ia akan membuatkan anda rasa gembira.



#9 | Kepercayaan

Akhir sekali, anda sendiri perlu tahu pentingnya kebahagiaan dalam diri hidup anda. Orang yang merasakan diri mereka tak berhak hidup gembira, kadangkala mereka sendiri akan sabotaj diri sendiri dalam mencapai kebahagiaan. Kalau boleh, hari-hari anda perlu berkata kepada diri anda sendiri bahawa anda berhak untuk menjadi gembira & bahagia. Ini akan mengingatkan anda kembali apakah langkah-langkah yang patut anda buat untuk menjadi seorang yang benar-benar telah mencapai kegembiraan.

No comments:

Post a Comment